Izaberi disanje po svojoj meri

Izaberi disanje po svojoj meri


Prana je vitalna, životna energija, no s obzirom da smo svi različiti, svako od nas, shodno i svom stanju i prilikama, treba da odabere odgovarajuću tehniku kojom će uticati na disanje, samim tim i na usmeravanje Prane.

O izdahu i njegovom velikom značaju i ulozi smo detaljnije pisali ovde https://jogaom.blogspot.rs/2017/11/pranajama-kontrolisana-plovidba-na.html  , te se podsetite ili nadoknadite ako ste propustili.

Izdah je glavni igrač u odnošenju nečistoća ili Apana iz organizma i, samim tim, oslobađanju prostora za korisnu i neophodnu Pranu. Upravo je i neravnomeran izdah znak disbalansa i narušavanja zdravlja koje se ili manifestovalo ili je znak nadolazeće bolesti. Joga i treba da ukloni nečistoće iz raznih slojeva naših tela (fizičkog, energetskog, astralnog...) i tako omogući pozitivne promene. Zato nagao udah ne treba da nas zabrinjava, no ako je neizvodljiv lagan, tih izdah, e onda je kvalitet cele prakse umanjen. To je zapravo znak da za istinsku, valjanu Pranajamu nismo spremni.

Nadi šodan – čisti energetsko telo

Jedan od osnovnih načina kontrole daha je Nadi šodan ili Anuloma Viloma. Izvodi se tako što palcem desne ruke blago zatvorimo desnu nozdrvu, kažiprst i srednji prst smestimo između obrva, a domali prst na levu nozdrvu.

Počinjemo udahom i izdahom kroz kroz obe nozdrve. Zatvorimo desnu nozdrvu domalim i prstom i udahnemo kroz levu, te kratko zadržimo dah. Potom zatvorimo levu nozdrvu i izdahnemo kroz desnu. Kratko zadržimo dah, udahnemo kroz desnu nozdrvu puneći pluća do kraja, kratko zadržimo dah, zatvorimo desnu nozdrvu i izdahnemo kroz levu, potpuno prazneći pluća. Ovo je jedan ciklus.

Nadi šodan pročišćuje i smiruje um, uvodi nas u stanje ravnoteže i mira. Pročišćuje energetsko telo jer čisti energetske kanale – nadije, krv dobija veću količinu kiseonika što obnavlja telo, a iz pluća se izbacuje sav ustajali vazduh. Ujedno jača nervni sistem i uravnotežuje levu i desnu hemisferu mozga.


Uđaji – diši kao pobednik

Uđaji tehnika je jedna od osnovnih Pranajama, ako ne i bazična. Praktikuje se gotovo tokom cele Hatha joga prakse. Ono se izvodi tako što se otvor grkljana lagano stegne, praktično se suzi poklopcem u grlu koji je zatvoren kada gutamo, a otvoren kada dišemo. Zbog ovog sužavanja prolaza vazduhu koji udišemo i izdišemo čuje se karakterističan zvuk, sličan zvuku mora i okeana.

Zbog samog položaja pri izvođenju uđaji deluje na višudi čakru, jača pluća i dijafragmu, daje dodatnu snagu i pomaže da se ne umorimo lako. Poboljšava kocentraciju i ne dozvoljava umu da se „majmunski“ razigra. Tome doprinosi sam zvuk koji je proizvod disanja jer nam prirodno drži pažnju na dahu, a slušanje sopstvenog disanja skreće pažnju ka unutra i odvlači je od spoljnih zvukova. Takođe, uđaji je odličan pokazatelj da li smo preterali u vežbanju. U balansu smo sve dok god uspevamo da održavamo ravnomeran i dubok uđaji. Ako se disanje ubrza, trebalo bi dalje nastaviti sa asanama koje će ga umiriti.

Masaža za mozak – Kapalabati

Naziv ove tehnike doslovno u prevodu znači uglačavanje mozga ili masaža. Taj efekat se postiže specifičnim disanjem koji dovodi do navale krvi u mozak tj. do njegovog svojevrsnog osvežavanja.

Radimo na sledeći način - udahnemo malo brže nego normalno, a snažno izdahnemo potiskujući trazajem donji stomak ka unutra, dinamikom otprilike jedan izdah u sekundi. Ruke možete držati na stomaku radi bolje kontrole snažnih izdaha. Kapalabati mnogi slikovito porede sa “udaranjem čekićem o nakovanj”.

Dišem ko da testerišem – Bastrika

Kod Bastrike dišemo srednjim delom stomaka. Razlikuje se od Kapalabati u tome što je dužina udaha i izdaha ista, a stomak se ritmično kreće napolje i unutra pri udahu, odnosno izdahu, uz saglasan šum iz nosa.
I ova tehnika poboljšava koncentraciju, jača pluća, srce, dijafragmu. Pospešuje rad creva i varenje, ublažava migrenu, uspešno se primenjuje kod depresije i Parkinsonove bolesti.

Bramari – zuji kao pčela
Bramari izvodimo tako što palčevima zatvorimo oba uha, a dlanove i prste postavimo na vrh glave. Uši možete pritisnuti i kažiprstima. Udah je kroz nos, a prilikom dugog izdaha takođe kroz nos, proizvodimo iz grla, zatvorenih usta zvuk sličan dugom m u izvođenju mantre OM. Taj zvuk treba da je ravnomeran, dubok i podseća na zujanje pčele. Izdah je dvostruko duži od udaha.
Osim što opušta delo i duh i spušta krvni pritisak, Bramari ubrzava zarastanje tkiva te je odlična tehnika u postoperativnom procesu. Deluje kod balansiranja tiroidne žlezde i nervnog sistema, redukuje cerebralne tenzije, anksioznost i nesanicu.
Za početak – ne bez nadzora
Usmeravanje energije, videli smo, i te kako je  moguće uz pomoć Pranajame. Bavljenje dahom  nezaobilazno zaokuplja sve joga tradicije. Ova tema je obrađivana kroz nebrojano predavanja, knjiga i internet stranica, a ovo je tek mali njen deo.

Za izvođenje ovih tehnika savet je uvek prvo konsultovati iskusnijeg praktikanta ili učitelja. Neke od vežbi kontrole daha nose sa sobom i kontraindikacije i ograničenja. Osluškujte potrebe svog organizma i uz konsultacije se opredelite za ono što konkretno Vama prija. Takođe, efekti pojedinih načina disanja su veoma snažni i mogu Vas na momente izvesti iz ravnoteže. Najbolje je pojačati oprez, makar u početnim sekvencama rada. 
Joga Om udruženje stoji Vam sa zadovoljstvom na raspolaganju. Vežbajmo zajedno, a vrlo brzo ćete se i sami uveriti koliko je jednostavno kvalitetnim dahom dodeliti i kvalitet životu.
Joga Om, Jelena Ilić - 063/18 98 998


Коментари

Популарни постови са овог блога

Međunarodni dan joge